Nieuw: OASE Hair Thickening Shampoo & Conditioner.Shop nu

Producten

Calcium

Calcium is een mineraal dat elk mens nodig heeft. Het bevordert de gezondheid van het gebit en de sterke botten. Ook je hart en zenuwstelsel heeft calcium nodig om goed te kunnen functioneren. 

Wat is calcium?

Calcium is een mineraal, net als ijzer, magnesium, jodium en zink. Mineralen zijn van belang voor de gezondheid van het lichaam omdat ze ervoor zorgen dat vitaminen in het lichaam optimaal kunnen functioneren. Mensen hebben calcium nodig om sterke botten op te bouwen en te onderhouden, en 99% van het calcium in het lichaam bevindt zich in de botten en tanden. Calcium is ook essentieel voor een gezonde communicatie tussen de hersenen en andere delen van het lichaam. Het speelt een belangrijke rol bij spierbeweging en de hart- en vaatfunctie. 

Behalve calcium heeft de mens ook vitamine D nodig, aangezien deze vitamine het lichaam helpt bij de opname van calcium. Vitamine D komt uit visolie, zuivelproducten en blootstelling aan zonlicht.

Waar is calcium goed voor? 

Calcium is essentieel voor de groei en het onderhoud van botten. Tijdens de groei van kinderen draagt calcium bij tot de ontwikkeling van de botten. Nadat een persoon stopt met groeien, blijft calcium de botten helpen onderhouden en het verlies van de botdichtheid afremmen, dit is een natuurlijk onderdeel van het verouderingsproces. Bij vrouwen die al in de menopauze zijn, kan de botdichtheid in een hoger tempo afnemen dan bij mannen of jongere mensen. Zij hebben een hoger risico op het ontwikkelen van botontkalking en een arts kan calciumsupplementen aanbevelen. 

Ook helpt calcium bij het reguleren van spiersamentrekkingen. Wanneer een zenuw een spier stimuleert, geeft het lichaam calcium af. De calcium helpt de eiwitten in de spier bij het samentrekken. Wanneer het lichaam het calcium uit de spier pompt, zal de spier ontspannen.

Calcium speelt een sleutelrol in de bloedsomloop. Het stollingsproces is ingewikkeld en bestaat uit een aantal fasen. Daarbij zijn verschillende stoffen betrokken, waaronder calcium. Calcium speelt een belangrijke rol in de spierfunctie, waaronder de vertrouwde bron die de werking van de hartspier in stand moet houden. Het ontspant de gladde spieren rond de bloedvaten. Diverse onderzoeken wijzen op een mogelijk verband tussen een hoge consumptie van calcium en een lagere bloeddruk. Calcium is een mede factor voor vele enzymen. Als er geen calcium is, kunnen sommige belangrijke enzymen niet efficiënt werken.

Andere positieve eigenschappen van calcium zijn: 

  • Draagt bij tot de normale groei en ontwikkeling van de botten van kinderen
  • Draagt bij tot een normale werking van het zenuwstelsel
  • Helpt bij een normale celdeling
  • Ondersteunt de spijsvertering
  • Bevordert het vrijmaken van energie uit voedsel
  • een lager kans op hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap
  • Een verlaging van de bloeddruk bij jongeren
  • Een daling van de bloeddruk bij moeders die tijdens de zwangerschap voldoende calcium consumeren
  • Verbeterde cholesterolwaarden

De inname van voldoende vitamine D, magnesium en eiwitten is belangrijk voor de opname van calcium in het lichaam.

Wat is calciumrijk eten?

Calcium zit voornamelijk in zuivelproducten. Calcium zit voornamelijk in melkproducten, maar ook in brood, groenten, noten en peulvruchten. Water drinken kan ook bijdragen aan de inname van calcium. Aangezien calcium voornamelijk voorkomt in zuivelproducten, is het voor veganisten belangrijk om voldoende calcium binnen te krijgen via andere voedingsmiddelen. Gelukkig zit calcium ook in niet-dierlijke producten zoals sojaproducten, bonen en diverse noten en zaden. De volgende voedingsmiddelen bevatten veel calcium:

  • Yoghurt
  • Melk
  • Verrijkte zuivel alternatieven, zoals sojamelk
  • Sardines en zalm
  • Kaas
  • Tofu
  • Groene bladgroenten, zoals broccoli, raapstelen, waterkers en boerenkool
  • Veel verrijkte ontbijtgranen
  • Verrijkte vruchtensappen
  • Noten en zaden, vooral amandelen, sesam en chia
  • Peulvruchten en granen
  • Maïsmeel en maistortilla's

Sommige donkergroene groenten, zoals spinazie, bevatten calcium. Ze bevatten echter ook veel oxaalzuur. Oxaalzuur vermindert volgens studies het vermogen van het lichaam om calcium te absorberen.

Hoeveel calcium per dag?

De Referentie Inname (RI) voor calcium is vastgesteld door de Gezondheidsraad op 1.000 milligram per dag. De behoefte verschilt per levensfase. Bij kinderen is de behoefte ook per geslacht verschillend. In onderstaand overzicht staat de RI* per leeftijd.

  • Kinderen 1-3 jaar 500 mg calcium per dag
  • Kinderen 4-8 jaar 700 mg calcium per dag
  • Jongens 9-18 jaar 1200 mg calcium per dag
  • Meisjes 9-18 jaar 1100 mg calcium per dag
  • Volwassenen 19-50 jaar 1000 mg calcium per dag
  • Volwassenen 51-70 jaar 1100 mg calcium per dag
  • Volwassenen>70 jaar 1200 mg calcium per dag
  • Zwangere vrouwen 1000 mg calcium per dag
  • Vrouwen die borstvoeding geven 1000 mg calcium per dag

Het innemen van voldoende calcium is met name belangrijk gedurende de zwangerschap en het geven van borstvoeding. Niet alleen jij hebt calcium nodig; om goed te ontwikkelen heeft ook je baby voldoende calcium nodig. De RI voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven is niet hoger dan die voor niet-zwangere vrouwen. Dat komt omdat het lichaam van een vrouw zich tijdens en vlak na de zwangerschap voorbereid door minder calcium via de urine uit te scheiden. Bij een normale inname blijft er dan voldoende calcium over voor moeder en kind. Om botontkalking te voorkomen is het voor 50-plussers belangrijk om voldoende calcium via de voeding op te nemen. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te bewegen. Dit stimuleert de opname van calcium door het bloed. Kinderen in de groei moeten extra calcium binnenkrijgen voor de groei en versterking van botten en tanden. Tussen 9 en 18 jaar is het lichaam van een kind snel aan het groeien en ondersteunt dit mineraal de ontwikkeling van een gezond skelet.

Vermoed je dat je te weinig calcium binnenkrijgt via het dieet? Neem dan contact op met de huisarts.

Wat zijn bijwerkingen van te veel calcium?

Sommige mensen melden bij gebruik van calciumsupplementen gastro-intestinale symptomen, zoals een opgeblazen gevoel, opstopping, gasvorming of een combinatie van deze drie. Calciumcitraat heeft meestal minder en minder uitgesproken bijwerkingen dan calciumcarbonaat. Calciumcitraat heeft meestal een minder sterke en minder uitgesproken bijwerking dan calciumcarbonaat.

Te hoge hoeveelheden calcium kunnen leiden tot:

  • nierklachten
  • Verkalking van zachte weefsels en bloedvaten
  • Nierstenen
  • Constipatie

Wat zijn hoge kwaliteit calciumsupplementen?

Mensen die behoefte hebben aan extra calcium als aanvulling op de dagelijkse voeding kunnen calcium supplementen nemen, zoals calcium tabletten. Er zijn onder andere calcium supplementen speciaal voor opgroeiende tieners en zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

NOW Foods Calcium D-Glucaraat 500 mg (90 capsules)

NOW Foods Calcium D-Glucaraat 500 mg biedt ondersteuning bij het ontgiften. Calcium D-Glucaraat is de calcium vorm van D-glucarinezuur, een stof die van nature in beperkte hoeveelheden in het lichaam wordt aangemaakt. Glucarinezuur wordt ook gevonden in diverse soorten fruit en groenten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat Calcium D-Glucaraat de volledige ontgifting en afvoer van bepaalde stofwisseling afvalstoffen en milieucomponenten uit het lichaam kan bevorderen.

NOW Foods Koraal Calcium Plus

NOW Foods Koraal Calcium Plus bevat een alkalische vorm van Calcium die een gezonde pH in het bloed kan stimuleren. NOW Foods Coral Calcium Plus bevat een aantal sporen mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de botten en een optimale enzymfunctie. NOW Foods Coral Calcium Plus wordt niet uit levende koraalriffen of zelfs uit de oceaan gewonnen, maar uit bovengrondse bronnen in Okinawa op een milieuvriendelijke manier. Magnesium en vitamine D zijn toegevoegd in NOW Foods Coral Calcium Plus formule om hun essentiële rol in de botstofwisseling.

NOW Foods Calcium Lactaat (250 tabletten)

NOW Foods Calcium Lactaat is het optimale voedingssupplement dat volgens nauwkeurige specificaties is samengesteld. NOW Foods Calcium Lactaat is de stabiele en biologisch beschikbare vorm van fosforvrij Calcium. Calcium is een mineraal dat essentieel is voor de groei en het onderhoud van gezonde botten en tanden. Calcium is ook essentieel voor vele lichaamsfuncties, waaronder normale spiercontractie, zenuwgeleiding en vaatfunctie. NOW Foods Calcium Lactaat is gecompliceerd met melkzuur voor een betere opname.

NOW Foods Calcium Hydroxyapatiet (120 capsules)

NOW Foods Calcium Hydroxyapatiet is een calciumrijk, sterk collageenrijk microkristallijn hydroxyapatiet (MCH).  NOW Foods Calcium Hydroxyapatiet is de basis voor dit microkristallijne collageenproduct. Het MCH in NOW Foods Calcium Hydroxyapatiet betreft de werkelijke vorm van calcium die van nature in botweefsel wordt aangetroffen. NOW Foods Calcium Hydroxyapatiet biedt zowel de organische als de anorganische componenten die in de botstructuur voorkomen.

Calcium supplement kopen bij Bono.nl?

Vermoedt jij een tekort aan calcium, heb je een verhoogd risico op botontkalking of kan jouw beenderstelsel extra ondersteuning gebruiken? Dan is een calcium supplement iets voor jou. Bekijk ons calcium assortiment en kies je favoriet. Voor 23:59 besteld, is morgen in huis.

Voor 23:59 uur besteld, is morgen in huis

Gratis verzenden vanaf €35

Gratis product bij elke bestelling!

Gratis achteraf betalen met Klarna