15% korting met kortingscode "15KORTING"Shop met 15% korting

Producten

Selenium

Selenium, ook wel seleen genoemd, is betrokken bij veel verschillende lichaamsprocessen. Selenium heeft belangrijke positieve gezondheidseffecten bij de mens, met name door zijn werking als antioxidant en betrokkenheid bij de productie van schildklierhormoon.

Wat is selenium?

Selenium is een essentieel mineraal dat je lichaam niet zelf kan aanmaken. Dit mineraal zorgt er voor dat bepaalde zware metalen die zich in voedsel kunnen bevinden, minder giftig worden. Mineraal Selenium bevindt zich in de lever, fungeert onder meer als antioxidant en beschermt je lichaam tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Je hebt niet veel mineraal selenium nodig om gezond te blijven. Van de selenium in je voeding neemt je lichaam gemiddeld 70% op. Paranoten zijn rijk aan selenium, maar het mineraal is ook te vinden in andere dierlijke en plantaardige producten.

Waar is selenium goed voor?

Selenium speelt een cruciale rol bij verschillende lichaamsprocessen.

  • Biedt ondersteuning aan het immuunsysteem.

  • Draagt bij aan het behoud van sterke nagels en gezond haar.

  • Beschermt het lichaam tegen vrije radicalen.

  • Draagt bij aan de productie van zaadcellen. 

  • Draagt bij aan een gezonde werking van de schildklier. 

Hoeveel selenium heb ik per dag nodig?

De aanbevolen selenium verschilt per leeftijdsgroep en geslacht. Voor volwassen mannen is de Referentie Inname 60 microgram selenium per dag aanbevolen en voor volwassen vrouwen 50 microgram selenium per dag. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven wordt geadviseerd om meer selenium te slikken dan de aanbevolen hoeveelheid. 

  • Kinderen 6 tot 11 maanden: 15 mcg selenium per dag
  • Kinderen 1 tot 2 jaar: 20 mcg selenium per dag
  • Kinderen 2 tot 5 jaar: 25 mcg selenium per dag
  • Kinderen 6 tot 9 jaar: 25 mcg selenium per dag
  • Jongens 9 tot 13 jaar: 40 mcg selenium per dag
  • Mannen 14 jaar en ouder: 60 mcg selenium per dag
  • Meisjes 9 tot 13 jaar: 40 mcg selenium per dag
  • Vrouwen 14 jaar en ouder: 50 mcg selenium per dag

* Referentie Inname volgens de Gezondheidsraad.

Waar zit selenium in?

Het mineraal selenium zit in vlees, vis, groenten, volkoren graanproducten, zuivel, zaden en noten. Het komt voor in zowel dierlijke producten als plantaardige producten. De hoeveelheid selenium in plantaardige voeding hangt af van de hoeveelheid selenium in de grond/bodem. Hoe rijker de grond aan selenium is , hoe meer er wordt opgenomen door de planten. Selenium zit volgens het Voedingscentrum in dierlijke producten vaak gekoppeld aan eiwit. Mosselen, paranoten, scholfilet en een gekookt ei bevatten onder andere relatief veel selenium. Als je gezond en gevarieerd eet krijg je voldoende selenium binnen.

Wat zijn de symptomen van een selenium tekort? 

Selenium is bijna in het hele lichaam werkzaam, een tekort aan selenium kan zich daarom op verschillende manieren manifesteren. Het lichaam kan slecht omgaan met een tekort aan selenium, zowel fysiek als geestelijk.Vermoed je dat je niet altijd voldoende selenium via je voeding binnenkrijgt? Neem dan contact op met je huisarts. Die kan je op de juiste manier verder helpen.

  • Vermoeidheid

  • Zwakke spieren en gewrichtspijn

  • Lage weerstand

  • Slechte spermaproductie, vermindering van de mannelijke vruchtbaarheid

  • Gespannenheid

  • Depressiviteit en hevige stemmingswisselingen

  • Aandoeningen van de schildklier en hartspier

  • Leverkwalen

Welke risicogroepen hebben meer kans op selenium tekort? 

Naast mensen van wie het dieet weinig selenium bevat, bestaat ook bij de volgende groepen kans op een tekort:

  • Vrouwen die gedurende een langere periode borstvoeding geven

  • Rokers

  • Overmatig alcohol gebruikers

Hoe gebruik je een selenium supplement?

Selenium kun je slikken in de vorm van capsules en tabletten. Kijk voor de juiste dosering altijd in de bijsluiter of op het etiket. 

Selenium tabletten 

NOW Foods Selenium 100 mcg

Selenium 100 mcg van NOW Foods is een voedingssupplement met 100 microgram van goed opneembaar selenium (L-selenomethionine) per tablet. Wil jij je immuunsysteem en schildklierhormonen ondersteunen? De NOW Foods Selenium 100 mcg helpt hierbij. Neem één tot tweemaal daags 1 tablet in met voedsel. 

Selenium capsules

De selenium 200 mcg van NOW Foods is een krachtig supplement dat je lichaam voorziet van 200 mcg selenium in de vorm van L-selenomethionine om aan je dagelijkse behoefte te voldoen. Neem dagelijks 1 capsule bij de maaltijd. 

Kun je te veel selenium binnen krijgen?

Het is van belang om de juiste hoeveelheid selenium binnen te krijgen. Voor selenium geldt namelijk dat er maar een klein verschil is tussen de gewenste en de toxische dosis. Dit is vooral belangrijk bij het gebruik van selenium supplementen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid selenium is maximaal 300 mcg selenium per dag. Neem contact op met je huisarts als je vermoed een selenium tekort te hebben.

Beste selenium kopen bij Bono.nl?

Wil jij je lichaam cruciale ondersteuning bieden voor zijn immuun-, schildklier- en leverfunctie? Dan is een selenium supplement iets voor jou. Bekijk ons selenium assortiment en kies je favoriet. Voor 23:59 besteld, is morgen in huis.