Het geheim achter een sterk skelet: Calcium

Calcium Blog Banner

Calcium is cruciaal voor het behoud van sterke en gezonde botten. Het fungeert als een essentiële bouwsteen voor onze botten, vergelijkbaar met hoe cement een huis bij elkaar houdt. Een adequaat calciumgehalte is belangrijk voor de instandhouding van normale botten.

Wat zijn de belangrijkste bronnen van calcium in voeding?

Goede bronnen van calcium zijn melk en zuivelproducten, waaronder harde en zachte kazen. Groenten zoals broccoli, boerenkool en rucola, evenals noten en mineraalwater met een hoog calciumgehalte, kunnen ook bijdragen aan de calciuminname.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium

Volwassenen (25-50 jaar), zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben dagelijks 1.000 mg calcium nodig. Tieners (13-18 jaar) hebben een hogere behoefte van 1.200 mg per dag, terwijl kinderen (10-13 jaar) 1.100 mg per dag nodig hebben.

Wat gebeurt er als je te veel of juist te weinig calcium binnenkrijgt?

Een teveel aan calcium in het bloed (hypercalciëmie) is zeldzaam en moet door een arts worden onderzocht. Oorzaken kunnen variëren van supplementgebruik tot bepaalde ziektes. Een tekort aan calcium (hypocalciëmie) kan leiden tot een vermindering van de botdichtheid, aangezien het lichaam calcium uit de botten zal halen om het bloedniveau op peil te houden.

Calciumsupplementen: hoe en welke? 

Er zijn een aantal manieren om via supplementen calcium binnen te krijgen. Hier zijn enkele aanbevelingen:

  1. Calciumcarbonaat of calciumcitraat: dit zijn veelvoorkomende vormen van calciumsupplementen. Calciumcarbonaat wordt het beste opgenomen met voedsel, terwijl calciumcitraat op elk moment kan worden ingenomen.

  2. Vitamine D: voor een optimale opname van calcium is het aanbevolen om supplementen te combineren met vitamine D.

  3. Ingrediënten: controleer op onnodige toevoegingen in de supplementen.

  4. Overleg met een art: bespreek het gebruik van calciumsupplementen met een arts, vooral als je medicijnen gebruikt die kunnen interageren met calcium.

De 5 beste calciumsupplementen:

1. NOW Foods Calcium Carbonate Poeder 

NOW Foods Calcium Carbonate Poeder is een prima keuze voor wie zijn botten en tanden wilt ondersteunen, met een hoge concentratie aan elementair calcium. Het poeder is 100% puur, zonder vulstoffen of conserveringsmiddelen en makkelijk te verteren. Bovendien kan je de hoeveelheid naar eigen wens aanpassen en het is het beste te combineren met voedsel.

2. NOW Foods Calcium Ascorbate Poeder 

now-foods-calcium-ascorbaat-poeder

NOW Foods Calcium Ascorbate poeder is een top supplement dat calcium combineert met vitamine C (ascorbinezuur).

3.  NOW Foods Vitamine C 500 Calcium Ascorbaat-C capsules

NOW Foods Vitamin C 500 Calcium Ascorbate-C is een mix van vitamine C en calciumcarbonaat.

4. NOW Foods Calcium & Magnesium Softgels 

NOW Foods Calcium & Magnesium softgels (120 of 240) zijn een alles-in-één-oplossing voor jouw dagelijkse supplementbehoefte. Elke pil bevat een royale dosis van de mineralen calcium, zink en magnesium, samen met een portie vitamine D. 

5. NOW Foods Calciumcitraat 

NOW Foods Calciumcitraat pure poeder is een biologisch afbreekbare vorm van calcium die eenvoudig door het lichaam wordt opgenomen.

Calcium kopen bij Bono?

Bij Bono vind je een breed assortiment aan calciumsupplementen van hoge kwaliteit. Bestel vandaag en ontvang je producten snel thuis. Voor 23:59 besteld, is morgen in huis.