15% korting met kortingscode "15KORTING"Shop met 15% korting

Producten

Taurine

Taurine is een van nature voorkomend zwavelhoudend aminozuur. Het is voornamelijk te vinden in je hersenen, ogen, hart en spieren. Aminozuren als Taurine worden ook wel de bouwstenen van eiwitten genoemd, met taurine zit dat echter net wat anders. Het wordt namelijk alleen als essentieel aminozuur gezien in tijden van ziekte en stress, of om deze te voorkomen. Taurine wordt in sommige voedingsmiddelen aangetroffen en je lichaam kan het zelfs zelf aanmaken. Daarom is een tekort aan taurine bij gezonde volwassenen onwaarschijnlijk.

Omdat pasgeborenen en zuigelingen echter niet zo goed taurine kunnen aanmaken als volwassenen, zijn ze afhankelijk van taurine uit moedermelk of met taurine aangevulde formules.

Wat is de bron van taurine? 

De belangrijkste bronnen van taurine zijn dierlijke eiwitten zoals vlees, zeevruchten en zuivel. Behalve dat je taurine uit voedsel haalt, kun je het ook uit sommige energiedrankjes halen. Deze bieden doorgaans ongeveer 750 mg per 237 ml. Vaak wordt bij energiedranken gesteld dat de verwerkte taurine bestaat uit stierensperma of urine bestaat. Dit is echter slechts een mythe. 

De vorm van taurine die wordt gebruikt in supplementen en energiedrankjes is meestal synthetisch, wat betekent dat het niet van dieren is afgeleid. Daarom is het geschikt voor mensen die een veganistisch of vegetarisch dieet volgen.

Mensen die veganistisch of vegetarisch eten, consumeren minder taurine dan vleeseters. Ze hebben doorgaans een lager taurinegehalte, maar gelukkig kan deze verholpen worden met voedingssupplementen. Toch, is een taurine tekort onwaarschijnlijk. Dit is te danken aan het vermogen van je lichaam om taurine in je lever te maken van andere aminozuren.

Functies in je lichaam

In diermodellen is aangetoond dat een tekort aan taurine oogbeschadiging, chronische leverziekte, spierverzwakking en een verhoogd risico op het ontwikkelen van diabetes veroorzaakt. Taurine wordt in verschillende organen aangetroffen en heeft wijdverbreide voordelen. 

De belangrijkste rollen van taurine in je lichaam zijn:

  • Behoud van een goede hydratatie en elektrolytenbalans in uw cellen
  • Vorming van galzouten, die een belangrijke rol spelen bij de spijsvertering
  • Reguleren van mineralen zoals calcium in uw cellen
  • Ter ondersteuning van de algemene functie van uw centrale zenuwstelsel en ogen
  • Reguleren van de gezondheid van het immuunsysteem en de antioxidant functie;
  • Omdat taurine een voorwaardelijk essentieel aminozuur is, kan het lichaam van een gezonde volwassene de minimale hoeveelheid produceren die nodig is voor deze essentiële dagelijkse functies.
  • Uw lichaam kan echter grotere hoeveelheden nodig hebben in tijden van ziekte of stress. Dit kan het geval zijn bij mensen met hart- of nierfalen en bij premature baby's die intraveneus zijn gevoed. Deze personen moeten mogelijk taurine uit voedsel of supplementen halen.

De voordelen van Taurine

Vanwege zijn overvloed in het lichaam, zijn antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen en zijn rol in de energieproductie, is taurine onderzocht vanwege zijn potentiële rol bij het beheersen van verschillende klinische aandoeningen en het verbeteren van de training prestaties.

1. Kan diabetes bestrijden

De antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen van taurine kunnen de insulinegevoeligheid verhogen, waardoor het risico op diabetes type 2 wordt verminderd of de bloedsuikerspiegel verbetert bij mensen met de aandoening.

Uit een onderzoek bleek dat de hoeveelheid van taurine bij mensen met diabetes 25% lager is dan bij mensen zonder diabetes. Hiermee wordt duidelijk dat taurine een rol kan spelen bij de behandeling van diabetes. Toch is het onbekend of lage taurine spiegels een oorzaak of een gevolg zijn van diabetes.

2. Verbetert de gezondheid

Van taurine supplementen is aangetoond dat ze de bloeddruk reguleren en de hartfunctie en het bloedvetgehalte verbeteren bij mensen met hartaandoeningen zoals hartfalen. Op hoge niveaus kan het zelfs beschermen tegen hartaandoeningen!

In één onderzoek slikten mensen met hartfalen gedurende 2 weken driemaal daags 500 mg taurine. Ze ondervonden significante verlagingen van de hoge bloeddruk. Heb jij last van een hoge bloeddruk? Dan biedt de NOW Foods Taurine 500mg de perfecte dagelijkse hoeveelheid aan taurine om deze te verlagen.

3. Verbetert sportprestaties

Vanwege het vermogen om spiercontractie te verbeteren en spiervermoeidheid te vertragen, kan taurine de atletische prestaties verbeteren. Bovendien kan taurine de vetverbranding tijdens het sporten verhogen.

Taurine brengt de volgende voordelen met zich mee tijdens het sporten:

  • verhoogde zuurstofopname door het lichaam
  • verhoogde tijd tot vermoeidheid
  • verminderde spierschade
  • verbeterde hersteltijden
  • verbeterde kracht en kracht

De recensie-auteurs suggereren dat een effectieve dosis om deze voordelen te bereiken 1000 - 3000 mg is, 1-3 uur vóór je training gedurende ten minste 6-21 dagen. De NOW Foods Taurine 1000mg is voor jou dan mogelijk de perfecte uitkomst. Dit supplement van taurine komt in de vorm van vegan capsules die de perfecte aanvulling zijn op jouw voedingsschema. 

De auteurs merken echter ook op dat de effecten van taurine op de training prestaties meestal klein en inconsistent zijn. Er is dus meer onderzoek nodig naar dit onderwerp.

Andere gezondheidsvoordelen

Andere mogelijke voordelen van het nemen van taurine supplementen zijn:

  • Kan het gehoor verbeteren: Taurine kan voorkomen dat de haarcellen in het oor beschadigd raken, wat een belangrijke oorzaak is van gehoorverlies.
  • Vermindert ontstekingen in de hersenen: De ontstekingsremmende effecten van taurine kunnen ontstekingen in de hersenen verminderen en neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer bestrijden. 
  • Ondersteunt de gezondheid van de lever: Taurine kan beschermende effecten hebben tegen chronische en acute leverbeschadiging. 

Hoewel veelbelovend, zijn deze potentiële voordelen vooral bestudeerd op dieren en in reageerbuizen. Daarom is er meer onderzoek nodig om meer te weten te komen over de voordelen van taurine voor de menselijke gezondheid.

Hoe aan te vullen?

Het meest gebruikelijke doseringsbereik voor taurine is 500-3.000 mg per dag. Houd er echter rekening mee dat een EFSA-rapport uit 2012 suggereert dat tot 6.000 dagelijks veilig zijn, wat het sterke veiligheidsprofiel aantoont.

Hoewel sommige onderzoeken voor korte perioden een hogere dosis gebruiken, zal het vasthouden aan 3.000 mg per dag u helpen de voordelen te maximaliseren.

De gemakkelijkste en meest kosteneffectieve manier om deze dosering te bereiken, is door middel van poeder- of capsule supplementen. De meeste capsule supplementen, zoals de NOW Foods Taurine capsules bevatten 500-1.000 mg per portie, terwijl taurine in poedervorm van bijvoorbeeld NOW Foods 1.000-2.000 mg per portie kan bevatten.

Taurine poeder is het perfecte supplement om te mengen met diverse dranken. Gemixed met slechts wat water geeft taurine namelijk een licht bittere smaak. Het is dus het perfecte supplement om jouw smaakprofiel te testen. 

De beste voedingssupplementen kopen bij Bono.nl?

Wil je je voeding aanvullen met de juiste voedingstoffen in de vorm van voedingssupplementen? Dan ben je bij Bono.nl aan het goede adres voor de beste voedingssupplementen. Bekijk ons uitgebreide assortiment aan supplementen en ga voor de aanvulling die je lichaam nodig heeft. Zo haal je het maximale uit je vitaliteit en leefstijl. Voor 23:59 besteld, is morgen in huis!